Projekt Brygada

Archiwum 2014, Pod namiot, Rowerem, Wyprawy

W sierpniu 2014 roku ruszyła inicjatywa, której współorganizatorem były również Górskie Zajoby, mowa tutaj oczywiście o rajdzie rowerowym szlakiem Brygady Świętokrzyskiej NSZ, z Maciejowa w Małopolsce aż do Kamiennej Góry na Dolnym Śląsku. Rajd rozpoczął się 9 sierpnia w sobotę, a wszyscy uczestnicy wyruszyli z Dworca Głównego we Wrocławiu, gdzie z przesiadkami celem podróży był Miechów.

Projekt Brygada (3)Z Miechowa udaliśmy się na start rajdu do Maciejowa, gdzie oficjalnie zainaugurowaliśmy nasz kilkudniowy wyjazd.

Projekt Brygada (11)

Pierwszy etap był dla nas prawdziwym wyzwaniem. Musieliśmy podążać po wzgórzach Wyżyny Miechowskiej, gdzie z jednej strony męczyły nas strome podjazdy, z drugiej strony prawdziwą frajdą były zjazdy na łeb na szyje z takich wzgórz. Po drodze zahaczyliśmy o Pałac Mirów w Książu Wielkim, gdzie mogliśmy odpocząć po jeździe w pełni słońca. Pogoda dopisywała.

Projekt Brygada (16) Projekt Brygada (23)

Z Książa Wielkiego sporym podjazdem przez Rzędowice, dotarliśmy do miejscowości Uniejów-Rędzyiny, gdzie odwiedziliśmy cmentarz, na którym leżą polegli Żołnierze Brygady Świętokrzyskiej NSZ. Polegli podczas walki z Niemcami w okolicach wsi Pogwizdów. Oddaliśmy cześć ich pamięci i odmówiliśmy modlitwę w intencji Bohaterów.

Projekt Brygada (33) Projekt Brygada (36) Projekt Brygada (38) Projekt Brygada (41)

Z cmentarza ruszyliśmy do Tczycy, gdzie spędziliśmy noc nad stawem z wędkarzami. Odwiedzili Nas również mundurowi, ale jak usłyszeli, że jesteśmy spokojnymi rowerzystami w dalekiej trasie zajęli się innymi sprawami.

Projekt Brygada (60) Projekt Brygada (61)

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Żarnowcu, gdzie w 1945 roku Brygada Świętokrzyska minęła linie Niemieckie i udała się w dalszą część swojej drogi na Zachód.

Projekt Brygada (64) Projekt Brygada (68)

W dalszej części dnia mijając już mniejsze górki, jechaliśmy przez Dobraków, Szyce, Kroczyce, Kostkowice, Zdów aż dojechaliśmy do najciekawszego punktu na naszej trasie w tym dniu czyli do Zamku Bobolice, który dumnie wznosi się na skale.

Projekt Brygada (77) Projekt Brygada (82)

Po zjedzeniu pysznego obiadu ze słoika ruszyliśmy dalej, mijając zamknięty dla ruchu turystycznego w tym czasie Zamek Mirów. Za Żarkami złapała nas ulewa i aż do ośrodka w Zielonej musieliśmy mierzyć się z wiatrem i deszczem. Był to rekordowy dzień pod względem odległości, ponieważ pokonaliśmy ponad 108 km, a nocowaliśmy nad Zalewem Zielona tuż obok Kalet.

Różne (2)Projekt Brygada (85)

Kolejnego dnia również w deszczu pokonywaliśmy kolejne kilometry w drodze na Wzgórze Świętej Anny, gdzie noclegu mieli nam udzielić Franciszkanie. Po drodze w Kaletach podwójnej naprawy roweru musiał dokonać Grzesiek, gdyż stracił szprychę i kierownice, ale sprawny mechanik nie takie rzeczy naprawiał 🙂

Różne (4) Różne (9)

Przemoczeni i brudni marzyliśmy już o ciepłym noclegu. U Ojców Franciszkanów nie dość, że odpoczęliśmy to jeszcze dzięki ich uprzejmości udało nam się wyprać rzeczy. Kolega Rafał próbował namówić jednego z Ojców, aby nam pokazał czy mają jakieś zapasy na czarną godzinę w piwnicy czegoś rozgrzewającego, ale niestety musieliśmy się raczyć pyszną herbatą. I za to również serdecznie dziękujemy!

Różne (16)

Rano zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia i ruszyliśmy w stronę Jezior Nyskiego raz Otmuchowskiego. Po drodze odwiedziliśmy uroczy Pałac w Mosznej, budowla na prawdę zrobiła na nas wrażenie, chociaż niektórym raczej przypominała budowlę Hogwartu niż Pruski pałac.

Projekt Brygada (101)

Pod koniec dnia odwiedziliśmy Nysę oraz Otmuchów, a na koniec czekał nas imponujący zachód słońca nad Jeziorem Otmuchowskim. Nocleg oczywiście rozbiliśmy na plaży nad jeziorem. Cudo!

Projekt Brygada (112)Różne (20) Różne (21)

Następny dzień rozpoczęliśmy od długiegiej prostej do Kamieńca Ząbkowickiego, skąd skierowaliśmy się do Ząbkowic Śląskich, gdzie w nieodległej Wsi Bobolice miały miejsce rozmowy dowódców Brygady Świętokrzyskiej z Niemieckimi. Ci drudzy próbowali namówić Polaków do objęcia odcinka na froncie w walce z wojskami Sowieckimi. Słynna z tego spotkania stała się wypowiedź Leonarda Zub-Zdanowicza, oficera Brygady Świętokrzyskiej:

„Niech panowie sobie nie wyobrażają, że Brygada będzie księciem Józefem Poniatowskim dla III Rzeszy”

Oczywiście Brygada nie pomogła Niemcom, ale udała się w dalszą drogę, którą podążyliśmy także My – Projekt Brygada.

Tą noc spędziliśmy w Bielawie tuż przy Leśnym Dworze, gdzie biesiadowali jacyś przyjezdni starsi ludzie. Nad ranem okazało się, że nasze wszystkie naczynia, które zostawiliśmy pod wiatą wyczyściły do cna miejscowe lisy. Bardzo uczynne zwierzątka oszczędziły nam porannych męk nad doczyszczaniem garnków 🙂

Różne (27)

Następny dzień minął nam na podróży w kierunku Wałbrzycha, po drodze koło Piskorzowa spotkał się z nami Pan Marek Pieron, który rekonstruuje wojska NSZ. Oczywiście nie zabrakło pamiątkowych zdjęć.

Projekt Brygada (127)

Po noclegu spędzonym na Wałbrzyskim Pieprzyku (Bardzo dziękujemy Rafał!) rano ruszyliśmy w niedaleką acz wymagającą trasę do Krzeszowa, gdzie miał się odbyć finał Projektu Brygada. Jadąc przez Wałbrzych dojechaliśmy pod pomnik Ułanów Legii Nadwiślańskiej, gdzie czekali na nas wałbrzyscy patrioci z Narodowego Wałbrzycha. Oczywiście uczciliśmy także Bohaterów bitwy pod Strugą równie zapomnianych jak żołnierze Brygady Świętokrzyskiej NSZ.

Projekt Brygada (132)

Następnie ruszyliśmy do Czarnego Boru przez Jabłów, gdzie czekał nas długi podjazd, a następnie do Grzęd gdzie spotkaliśmy dwóch motocyklistów na zabytkowych maszynach, którzy poprowadzili nas wprost do Krzeszowa, gdzie tuż przed Bazyliką przywitali nas rekonstruktorzy.

Krzeszów (99) Krzeszów (108)Krzeszów (104)Krzeszów (111)

Na terenie Bazyliki Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny czekali już na nas rekonstruktorzy z Grupy Zachodni Szaniec, powoli zjeżdżali się nasi goście czyli wolontariusze z organizacji Odra-Niemen, kombatanci Związku Żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych, a także znany pisarz Leszek Żebrowski, który po mszy wygłosił wykład na temat historii Brygady Świętokrzyskiej NSZ.

Krzeszów (36) Krzeszów (114) Krzeszów (139) Krzeszów (169) Krzeszów (171) Krzeszów (186) Krzeszów (191) Krzeszów (192)

Tuż przed wykładem odbyła się Msza Święta w intencji Kombatantów Brygady Świętokrzyskiej NSZ, w której wzięli udział zarówno rekonstruktorzy jak i weterani oraz oczywiście uczestnicy rajdu.

Projekt Brygada (144) Projekt Brygada (149) Projekt Brygada (153)

Po Mszy i wykładzie wszyscy udaliśmy się do Krzeszówka, gdzie w Centrum Rekreacyjnym Radosława Bocheńskiego czekał mały poczęstunek dla wszystkich gości i możliwość porozmawiania z kombatantami Narodowych Sił Zbrojnych. Obecny był także Wicestarosta Marian Rycharski, który zapewnił gościom poczęstunek. Oczywiście nie zabrakło pamiątkowych zdjęć.

Projekt Brygada (162)

Rano ruszyliśmy jeszcze do Kamiennej Góry zwiedzić „Zaginione laboratorium Hitlera – Arado”, które stanowiło niesamowitą frajdę dla uczestników rajdu. Po zjedzeniu obiadu w towarzystwie Leszka Żebrowskiego ostatecznie różnymi drogami i o różnych porach ruszyliśmy autobusami do Wrocławia.

Niesamowicie było przejechać taki odcinek drogi, był to na prawdę nie lada wyczyn dla osób które na co dzień nie jeżdżą wyczynowo rowerami. Wielką przygodą było spędzić trochę czasu w towarzystwie kombatantów NSZ między innymi Pana Mariana Rutkowskiego, który jako żołnierz Brygady Świętokrzyskiej został ranny w bitwie pod Pogwizdowem. Cześć chwała Bohaterom!

Na koniec jeszcze tylko przypomnę słowa przysięgi Narodowych Sił Zbrojnych:

„Ja walkę o Wielką Polskę uważam za najważniejszy cel mego życia. Mając szczerą i nieprzymuszoną wolę służyć Ojczyźnie, aż do ostatniej kropli krwi – Wstępuję do Narodowych Sił Zbrojnych. Przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu w Trójcy Świętej Jedynemu, że wiernie będę walczył o niepodległość Polski. Rozkazów wszystkich mych przełożonych będę słuchał i posłusznie będę je wykonywał. Tajemnic organizacyjnych będę wiernie strzegł. W pełni świadomości celu pierwej śmierć poniosę aniżeli zdradzę. Tak mi dopomóż Bóg i święta Syna Jego Męko i Ty Królowo Korony Polskiej”