Z Bielawy do Ząbkowic, wyprawa na Wronę i Brzeźnicę

Archiwum 2012, Jednodniówki, Wyprawy

Sobotnia wycieczka

Sudetyzm z przełomu sierpnia i września przyniósł Zajobom aż 10 szczytów do KSP. Plan, który zakładaliśmy na początku 2012 roku, aby już na wiosnę 2013 odebrać odznaki z PTTK wydawał się realny do wykonania. Po zaledwie dwóch tygodniach odpoczynku Wałbrzysko/Wrocławski team wrócił na szlak, tym razem podbijać małe górki w okolicach Bielawy oraz Ząbkowic Śląskich.

Celem Zajobów był najwyższy szczyt Wzgórz Niemczańsko-Strzelińskich „Wrona” oraz najwyższy szczyt Obniżenia Otmuchowskiego „Brzeźnica”. Oba wierzchołki znajdowały się w odległości około 15 km od siebie, ale dla wytrawnych Sudetystów taka odległość, to jak dla Jurka Kukuczki zdobycie Wzgórza Andersa we Wrocławiu. Postanowilismy tą trasę lekko urozmaicić i w stronę Brzeźnicy udać się drogą idącą wzdłuż Gór Sowich, czym narażaliśmy się na piękne widoki.

Nasza wycieczka rozpoczęła się w sobotę rano od podróży PKS-em do Bielawy, skąd jest najbliżej do Wrony. Baliśmy się, że jak to często bywa w Sudetach szlaki będą słabo oznaczone, a poszukiwania szczytu zajmą nam sporo czasu. W tym wypadku jednak mocno się pomyliliśmy. Góry w okolicach Bielawy są genialnie oznaczone, szlaki świeżo namalowane, tablice informacyjne niedawno zawieszone, nowe ławki oraz wiaty.

Pierwszym naszym celem na trasie była Parkowa Góra, na której znajduje się wieżaq widokowa z 1930 roku. Góra jest doskonale widoczna z samego miasta.

Po kilkunastu minutach podejścia stanęliśmy na szczycie Parkowej Góry, skąd mimo fatalnej pogody rozpościerał się niesamowity widok na Bielawę i Góry Sowie.

Po skosztowaniu czaju i berbeluchy ruszyliśmy spacerkiem w kierunku Wrony. W rejon  szczytu prowadzi szlak żółty, który tak jak już wspominałem jest świetnie oznaczony i przygotowany.

P1130734 P1130736 P1130742

Żółty szlak poprowadził nas przyjemną ścieżką i po niecałej godzinie dotarliśmy do „podnóża” Wrony, gdzie według mapy szlak odbijał drogą asfaltową ku wiosce na dole. Ku naszemu zaskoczeniu , miejscowe PTTK wyznaczyło szlak dojściowy na Wronę! Góra niemająca nawet 500 metrów, a oznaczona miliard razy lepiej od najwyższych szczytów Gór Izerskich czy Kaczawskich. Niech rejon Bielawy pozostanie wzorem dla całych Sudetów!!! Na szczycie odnaleźliśmy kilka tabliczek i małą skałkę.

Po dokonaniu fotograficznej dokumentacji i płynnej degustacji, ruszyliśmy drogą asfaltową w stronę Ostroszowic, a stamtąd do podnóża Gór Sowich do wsi Jodłownik. W Ostroszowicach natrafiliśmy na pozostałości imprezy dożynkowej i na specjalnie w tym celu przygotowany traktor z bali.

P1130760 P1130764

Z Ostroszowic ruszyliśmy „drogą pod reglami” w stronę Srebrnej Góry, w czasie marszu delektowaliśmy się niezgorszymi widokami oraz zamieniliśmy się w grzybiarzy.

Po kilku godzinach dotarliśmy do skrzyżowania z drogą prowadzącą z Ząbkowic Śląskich do Srebrnej Góry, natomiast my skierowaliśmy się na wprost w kierunku wsi Budzów Kolonia, skąd zielony szlak poprowadził nas wprost na szczyt.

Ze wsi Budzów Kolonia szlak na Brzeźnicę prowadzi stromo do góry, ale górę zdobywa się bardzo szybko. Dla nas minęło może z 20 minut od momentu, gdy opuściliśmy ostatnie zabudowania, a dotarliśmy na najwyższy szczyt Obniżenia Otmuchowskiego. Szukanie szczytu nie nastręcza większych trudności, gdyż znajduje się na nim wiekowa kartka informacyjna. Problem może nastąpić, gdy owa kartka dokona swojego żywota. Wtedy odnalezienie najwyższego punktu tej góry może być kłopotliwe, gdyż na wierzchołku znajduje się kilka podobnych kopczyków kamieni sugerujących, że zdobyliśmy szczyt.

P1130794 P1130796

Zejście z Brzeźnicy do Ząbkowic Śląskich trwa około godziny, po drodze można trafić na przyjemną ambonę myśliwska, z której roztacza się ciekawy widok na okolice.